Allmänna villkor

Skriva avtal

Allmänna villkor

Genom att formulera allmänna villkor för företagets verksamhet kan ni på ett effektivt sätt kommunicera vilka avtalsvillkor som gäller för samtliga kunder. På så vis undviker ni därmed onödigt merarbete och får bättre överblick på de villkor ni tillämpar gentemot era kunder jämfört med om ni skulle skriva ett separat avtal för varje enskild kund. Det är också vanligt att företag väljer att publicera sina allmänna villkor på sin hemsida för att potentiella kunder ska kunna ta del av dem när de står och överväger ett köp. Tydliga och välformulerade villkor kan då vara avgörande för kundens val av leverantör.

Tänk på att företagets allmänna försäljningsvillkor alltid måste vara väl anpassade för verksamheten och att de allmänna villkoren fungerar som ett komplement till mer specifika avtalsvillkor som finns i till exempel en orderbekräftelse.

Generellt så innehåller de allmänna villkoren bland annat bestämmelser om leveranssätt, betalningsvillkor, ångerrätt, reklamationer och garantifrågor mm. Innehållet varierar dock mycket beroende på om det rör sig om försäljning av produkter eller tjänster och om verksamheten vänder sig till konsumenter eller företag.

Har du frågor eller vill du ha hjälp att skriva allmänna villkor?

Kontakta mig

Johanna Nielsen

Eftersom du är intresserad av att skriva allmänna villkor så kanske du också är intresserad av följande:
Kundavtal
Samarbetsavtal
Leverantörsavtal
Personuppgiftspolicy

Så här arbetar vi när vi skriver allmänna villkor

Bilderna nedan ger en kortfattad beskrivning av hur vi arbetar, steg för steg, för att ta fram allmänna villkor som är helt anpassade efter ditt företags situation och behov. Men tveka inte att höra av dig om du har frågor eller vill veta mer om hur våra avtalsjurister arbetar.

Steg 1

Börja med att kontakta oss och berätta vad du vill ha hjälp med.

Steg 2

Vi återkommer med en prisuppgift och bokar därefter in ett videomöte för att gå igenom förutsättningar och behov.

Steg 3

Sen skriver vi ett avtalsutkast baserat på den information som vi samlar  in vid det första videomötet.

Steg 4

Därefter går vi tillsammans igenom avtalsutkastet punkt för punkt för att säkerställa att det återspeglar er tänka överenskommelse och för att reda ut eventuella frågetecken.

Steg 5

Avslutningsvis mailas det färdiga avtalet till dig i word- och PDF-format.

Vad säger våra kunder