Allmänna villkor

Skriva avtal

Allmänna villkor

Att formulera allmänna villkor för företagets verksamhet är ett effektivt sätt att tillämpa avtalsvillkor som gäller för samtliga kunder. På så vis undviker ni därmed onödigt merarbete och får bättre överblick på de villkor ni tillämpar gentemot era kunder jämfört med om ni skulle skriva ett separat avtal för varje enskild kund.

Företagets allmänna försäljningsvillkor måste alltid vara väl anpassade för verksamheten och fungerar som ett komplement till specifika avtalsvillkor som finns i till exempel en orderbekräftelse.

De allmänna villkoren innehåller till exempel ofta bestämmelser om leveranssätt, betalningsvillkor, ångerrätt, reklamationer, mm. Innehållet varierar dock mycket beroende på om det rör sig om försäljning av produkter eller tjänster och om verksamheten vänder sig till konsumenter eller företag.

Har du frågor eller vill du ha hjälp att skriva allmänna villkor?

Kontakta mig

Johanna Nielsen

Eftersom du är intresserad av att skriva allmänna villkor så kanske du också är intresserad av följande:
Kundavtal
Samarbetsavtal
Leverantörsavtal
Personuppgiftspolicy

Så här arbetar vi när vi skriver allmänna villkor

Bilderna nedan beskriver steg för steg hur vi arbetar för att ta fram allmänna villkor som är helt anpassade efter ditt företags situation och behov. Men tveka inte att höra av dig om du har frågor eller vill veta mer om hur våra avtalsjurister arbetar.

1

Börja med att kontakta oss och berätta vad du vill ha hjälp med.

2

Därefter återkommer vi till dig med en prisuppgift och bokar sen in ett videomöte för att gå igenom dina förutsättningar och behov.

3

Sen skriver vi ett avtalsutkast baserat på den information som vi samlar in under mötet.

4

Därefter går vi tillsammans igenom avtalsutkastet punkt för punkt för att säkerställa att det återspeglar er tänka överenskommelse och för att reda ut eventuella frågetecken.

5

 Avslutningsvis mailar vi det färdiga avtalet till dig i word- och PDF-format.

Skicka en förfrågan

+46 8 121 486 86