Skriva avtal

Konsultavtal

Ett konsultavtal används av dig som köper eller säljer tjänster. I det regleras konsultens uppdragets omfattning, vilken ersättning som ska utgå och när den ska betalas, hur länge uppdraget ska pågå och om det löper tillsvidare, vilken uppsägningstid som gäller. Konsultavtalet bör även reglera vem som äger rättigheterna till arbetsresultats och bör inkludera ett konkurrens- och värvningsförbud samt bestämmelser om sekretess.

Eftersom det inte finns någon motsvarighet till köplagen som gäller för köp av tjänster mellan företag så är utrymmet att fritt avtala om vad som ska gälla stort. Det betyder att det också är extra viktigt att ha ett väl genomarbetat avtal.

Har du frågor eller vill du ha hjälp att skriva ett konsultavtal?

Kontakta mig

Johanna Nielsen

Så här arbetar vi

Här nedan är en kort beskrivning av hur vi arbetar för att ta fram ett avtal som är helt anpassat efter ditt företags situation och behov. Tveka inte att höra av dig om du har frågor eller vill veta mer om hur våra avtalsjurister arbetar.

Steg 1

Kontakta oss och berätta vad du vill ha hjälp med.

Steg 2

Vi bokar in ett videomöte för att gå igenom förutsättningar och behov.

Steg 3

Baserat på informationen som samlas in vid det första videomötet skrivs ett avtalsutkast.

Steg 4

Vi går tillsammans igenom avtalsutkastet punkt för punkt för att säkerställa att det återspeglar er tänka överenskommelse och för att reda ut eventuella frågetecken.

Steg 5

Det färdiga avtalet mailas till dig i word- och PDF-format.

Skicka en förfrågan

+46 8 121 486 86